Om koret

Vi har masser af udfordringer  men det er aldrig kedeligt!

Koret optræder jævnligt ved mindre og større arrangementer, som blandt andet omfatter en række koncerter med både rytmiske og klassiske repertoirer.

Om koret

I efteråret 1993 satte en gruppe mennesker i Hinnerup sig sammen for at starte en ny aftenskole, som især skulle fokusere på det kreative område. Man ville starte en aftenskole, hvor deltagerne fik mulighed for at bruge andre sider af sig selv, end de gør til hverdag og i arbejdslivet. Foreningens navn blev KREAKTIV (En sammensætning af ordene kreativ + aktiv.)

Som et af tilbuddene blev der i 1994 etableret et kor med navnet Kreaktiv Rytmiske Kor. Koret fik øvelokale i Præstegården i Søften. Senere var det i en årrække fælleshuset i Simonsens Have i Søften, der dannede rammen for korets aktiviteter, men i de seneste år har koret holdt til i lokaler på Præste­mark­skolen i Søften.

Aftenskolen KREAKTIV fusionerede i 2005 med FOF. Pr. 1. januar 2009 har koret imidle­rtid valgt at stå på egne ben og har dannet en selvstændig forening med navnet Kreaktiv Kor.

Korets tålmodige og utrættelige leder, Vibeke Mølgaard Hansen, har gennem årene overtalt koret til at forsøge sig med sange på mange forskellige sprog. Foruden på dansk har koret således sunget på engelsk, norsk, svensk, islandsk, spansk, portugisisk, itali­ensk, bulgarsk, afrikansk, kinesisk og maori, og undertiden har koret fået hjælp udefra med undervisning i udtalen af de fremmedartede lyde.

Repertoiret har været meget varieret, f.eks. Abba, Beatles, Jesus Christ Superstar, danske julesalmer, engelske Christmas Carols, irske folkeviser, kanons, negro spirituals samt nyere værker af bl.a. Sebastian og Anne Linnet.

Også klassisk musik har koret kastet sig ud i. I samarbejde med Randers Amatør Symfoni­orkester og sangere fra andre kor havde koret i 2002 fornøjelsen at synge Niels W. Gades Elverskud, i 2003 Händels Messias, og i 2006 var det Mozarts Requiem, der var på plakaten.

Ved andre lejligheder har koret sunget sammen med Hinnerup Brassband, Da Capo og Senex Brassband samt med operasangere som f.eks. Laura Flensted Jensen, Jakob Næslund Madsen og Jesper Brun-Jensen. Kreaktiv Kor har også et mangeårigt samarbejde med Hadsten Sangforening og Hadsten Blandede Kor, som også dirigeres af Vibeke Mølgaard Hansen, samt med Hinnerupkoret.

Korets første koncert blev afholdt i forbindelse med en KREAKTIV eftermiddag den 29. januar 1995. Siden har koret afholdt koncerter på mange forskellige lokaliteter, og under meget forskellige forhold. Mange julekoncerter har fundet sted i Uhresalen ved Hinnerup Bibliotek samt i Sløjfen i Hadsten, men der har også været afholdt koncerter i kirkerne i Søften, Hadsten og Spørring, i forsamlingshusene i Søften og Foldby, i Sparekassen Kronjyllands hovedsæde i Randers, i et telt i forbindelse med Hinnerup Festdage, samt i Sofie Amaliegård Skov i for­bindelse med en svampetur, ligesom koret i 2008 har deltaget i et stort Kulturnats-arrangement på Bispetorvet i Århus. Den 24. maj 2005 drog koret på jubilæumsturne. Kørende i en veteranbus og iført festtøj og store hatte drog koret i løbet af en aften rundt i den daværende Hinnerup kommune og optrådte så forskellige steder som Hinnerup Bibliotek, Hinnerup­lund, Overdrevet, Grusgraven, Hinnerup Kollegiet, Svømme­hallen, Haldum Forsamlings­hus og sluttede af med at synge for de lokale spillemænd i Vitten Forsamlingshus. Denne begivenhedsrige tur blev foreviget på en video, optaget af JanusFilm.

I Kreaktiv Kor ved man aldrig, hvad man kan komme ud for – men det er sjældent kedeligt!

Gør din stemme gældende – kom og syng med!!

Vedtægter for Kreaktivkoret

Kreaktiv koret har en valgt bestyrelse. Vedtægter for kreaktiv koret kan læses her.